Dodatkowe terminy warsztatów we Wrocławiu

5 marca rusza dodatkowa rejestracja na warsztaty „Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha”, programu edukacyjnego dla gimnazjalistów. Kolejne zajęcia w ramach projektu dotyczą m.in. własności intelektualnej, szybkiego budowania prototypów oraz programowania. Nowością jest spotkanie tylko dla nauczycieli. Dodatkowe warsztaty zaplanowano na połowę marca i kwiecień.

W drugiej turze zapisów na warsztaty kreatywne „Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha” we Wrocławiu zostało stworzonych blisko 200 nowych miejsc. Nauczyciele mogą rejestrować swoich uczniów poprzez stronę internetową www.akademiawynalazcow.edu.pl. Każdy opiekun ma prawo zgłosić grupy do 15 osób na maksymalnie 3 zajęcia. Wszystkie spotkania w ramach Akademii Wynalazców są bezpłatne, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

„Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha” to program edukacyjny dla uczniów warszawskich i wrocławskich gimnazjów.  Aktualna czwarta edycja projektu jest organizowana przy współpracy Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. W lutym do grona patronów honorowych dołączył Minister Edukacji Narodowej – obok Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, a także  Mazowieckiego i Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.

Tematy dodatkowych warsztatów:

Jak zostać wynalazcą? Warsztat o ochronie własności intelektualnej (organizator: Politechnika Wrocławska, Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej, Dział Własności Intelektualnej i Informacji Patentowej Ośrodka Współpracy Nauki z Gospodarką)

Na zajęciach Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej gimnazjaliści poznają historie młodych wynalazców z Politechniki Wrocławskiej. Zaprezentowana zostanie m.in. innowacyjna kamizelka wielozadaniowa, super bezpieczne zderzaki i robot kołowo-kroczący. Oprócz tego gimnazjaliści uczestniczący w tych warsztatach i ich nauczyciele poznają rolę i sposób kreowania nowoczesnych produktów oraz dowiedzą się  jak chronić swoje pomysły.

Jak zaprogramować windę? (organizator: Stowarzyszenie Naukowe Studentów „AUTOMATYK”)

Na warsztatach uczniowie dowiedzą się na czym polega automatyczne sterowanie maszynami. Członkowie Stowarzyszenia Naukowego  Studentów „Automatyk” zaprezentują jak zaprogramować jedną z nich, czyli windę. Pokażą również działanie makiety windy. Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję samodzielnie zaprogramować urządzenie za pomocą sterowników PLC.

Jak w szybki i łatwy sposób zbudować prototyp dowolnego urządzenia? (organizator: Design Thinking Warsaw)

Z pomocą bardzo prostych materiałów, takich jak karton, papier, taśma klejąca i długopis, można zbudować trójwymiarowy prototyp praktycznie każdego pomysłu. W dodatku nie potrzeba do tego dużo czasu i specjalnych umiejętności. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy w prosty sposób zbudować pierwszy prototyp i od razu przetestować go wraz z użytkownikami. Przekonają się o tym uczestnicy warsztatu prowadzonego przez Design Thinking Warsaw.

Jak zainspirować uczniów do poszukiwania nowych pomysłów? – warsztat dla nauczycieli (organizator: Design Thinking Warsaw)

Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z trzema różnymi metodami, które mają wspomóc uczniów w poszukiwaniu nowych pomysłów: badania terenowe, burza mózgów oraz budowanie szybkich prototypów. Nauczyciele biorący udział w zajęciach będą mieli okazji doświadczyć jak w bardzo prosty sposób można zbudować prototyp praktycznie każdego pomysłu.

Kolejny etap programu – konkurs na wynalazek i Klub Absolwenta
Uczniowie obecni na warsztatach Akademii Wynalazców są uprawnieni do udziału w II etapie programu – konkursie na wynalazek. Zgłoszenia będą przyjmowane za pośrednictwem strony internetowej od 7 kwietnia 2014 r. Następnie jury wybierze finalistów (10 we Wrocławiu), którzy przygotują prototypy swoich pomysłów z dofinansowaniem firmy Bosch. Zwycięzców programu poznamy podczas gali finałowej w czerwcu 2014 roku. Pierwsze miejsce zostanie nagrodzone upominkami o wartości 1000 zł dla każdego członka zespołu. Organizator przewidział także atrakcyjne nagrody dla nauczycieli i szkół biorących udział w programie.

Finaliści wszystkich edycji programu są zaproszeni do Klubu Absolwenta, w ramach którego mają szansę uczestniczyć w dodatkowych zajęciach organizowanych specjalnie dla nich. W tym roku przewidziane są m.in. spotkania z psychologiem, który pomoże młodzieży zastanowić się w jaki sposób udział w konkursie na wynalazek może być początkiem planowania przyszłości naukowej i zawodowej.